Wednesday, February 29, 2012

Betul ke???

Pagi nih pukul 6.00am, mata dah terkebil2
perut dh rasa lain macam,
golek2 atas katil sambil tunggu azan subuh
6.30am bangun, basuh muka n gosok gigi
time gosok gigi la time yg paling menakutkan utk first trimester nih
mcm biasa lepas gosok gigi wajib lah muntah
muntah yg bangsa keluar air n cecair kekuningan tu
bila cecair kekuningan tu keluar, satu mulut terasa pahit
dugaan ibu mengandung,
kalau ikutkan malas nk gososk gigi, tp kang kesian lak org dlm rumah nih
terpaksa hadap bau mulut yg busuk disertai dgn gigi kekuningan
iisshhh, aku pon kembang rasa nk mkn kalau tk gosok gigi

en nik tya dgn mata terpejam, kenapa??? aku ckp tk larat muntah
pas tuh mtk en nik preparekan haziq ke sekolah
dia jawab, eeerrmmm.....dgn mata terpejam lagi
adakah maknanya dia akan bangun atau terus pejamkan mata dan tido
oh, sudah tentu la pejamkan mata dan sambung tido
nk tk nk kena juga laratkan badan n preparekan breakfast utk haziq
memandangkan ibu mabuk2, so breakfast haziq skrg adalah breakfast yg ringan2 aje
no more nasi goreng, mee goreng, macaroni goreng...
just roti bakar, roti dgn nutella, hotdog, burger, biskut kapit nutella dll yg senang2
n breakfast hari nih adalah roti bakar mcm yg haziq request semlm dgn teh tarik
aku pon breakfast sekali sbb masa2 skrg ni perut tk blh kosong nnt muntah lagi
which is itu la yg aku try nk avoid skrg
tp kalau dh mkn pon, dia nk muntah jugak, terima aje la....

nk story balik masa mula2 dpt tahu aku pregnant, rasa mcm eh betul ke???
yelah, dh 11 thn ok....masa tu belum lg excited
sbb aku kata kalau jumpa doc n doc confirm pregnant baru la nk percaya betul2
nnt2 aku cerita pulak pengalaman aku masa first time jumpa dokter yer
so aku bgtau jugak good news ni kat haziq
haziq pon tk percaya, sbb dulu b4 pregnant lps mkn kan perut kita buncit sikit
eh, sikit ke??? sebenarnya buncit gile....
perut aku la, perut korang aku tk pasti la kut mkn byk mana pon kempis gak kan
so haziq selalu ckp, "perut ibu dh buncit la.....mesti dh ada baby ni", sambil gosok2 perut aku
oh mula2 dgr dia ckp mcm tu, kecik ati tau
maunye tk, dia kabo perut mak buncit....tskk....tskkkk....
tp sedih pon ada sbb dia betul2 nk adik, kesian....mesti tk best tk de adik
so, aku selalu ckp kt dia, "haah, mmg ada baby pon.....baby taik", jahat tak aku??
lps aku bgtau kt dia aku pregnant n ada baby dlm perut, dia terus ckp

haziq : iye ke??? mana ibu tau???
aku : ishhh....ibu tau la....
haziq : alaaa, lepas tu mesti ibu ckp ada baby taik dlm perut ibu kannnn....

nmpknye betul la pengajaran cerita pengembala kambing yg suka ckp tipu tu
ko jgn main2 ek dgn bdk2 nih, once kita buat joke mcm tu sampai bila2 dia ingat, ok.....insaf mak, nak!!!
lps tu kang si haziq dtg lagi kt aku

haziq : betul ke dlm perut ibu ada baby??
aku : betul la...
haziq : kenapa perut ibu tk buncit??? bukan ke kalau ada baby, perut mesti buncit mcm cik ngoh masa adik aleef belum keluar tu....
aku : mula2 perut belum buncit la sbb baby kecik lagi
haziq : iye ke??? (muka ala2 tk percaya gitu)

eeerrrkkk, padan muka aku....buat lawak lagi dgn bdk yg innocent
so, aku pon surf la internet n tunjuk kt dia perkembangan baby dlm perut masa mula2 hingga la baby dilahirkan....lepas tu baru la dia percaya
bkn senang nk convince anak aku ok, ko kena tunjuk bukti baru dia percaya
n penerimaan dia mcm biasa2 je la, bila tya happy tak nk ada adik, dia kata happy
lepas tuh dia ngadap balik game COD black ops PS3 dia tu
bila tgk reaction dia tu, ingatkan dia tk de la teruja sgt kan
tp rupa2nya kt sekolah dia dh jaja cerita kt kawan2 dia nk dpt adik
lps tu dia balik dari rehal (kelas fardhu ain) dia cerita kt aku

haziq : ibu tadi kan masa kat rehal satu kelas dh tahu haziq nk dapat adik.....
(dgn muka sengih2 n bangga)
aku : iya?? macam mana satu kelas blh tahu??
haziq : mula2 ustazah tanya, sapa dlm kelas ni anak tunggal. haziq pon angkat tangan, lps tu haziq cakap kt ustazah, tp tk lama lagi saya nk dapat adik....ibu saya mengandung skrg...
ibu : lepas tu ustazah cakap apa???
haziq : ustazah ckp alhamdulillah.....

sapa yg tk teruja kan....org tk penah ada adik tetiba nk dpt adik....
org yg berlambak2 ada adik pon bila dpt adik lagi pon gembira juga....(aku la tuh)
nk sambut org baru mesti la gembira kan....
tk kira la anak sendiri ke, anak saudara ke, anak sepupu ke, anak kawan ke
mcm perasaan aku skrg tk sabar2 nk tgk rupa anak aku nnt
macam muka aku ke, or macam muka abah dia???
harap2 ikut muka aku la pulak....cukup2 la haziq sorang ikut muka en nik
tp kalau dh nk ikut muka en nik jugak nk wat cemana kan, bkn anak aku sorang...
redho ajo la....