Tuesday, February 28, 2012

Rezeki Tahun Baru

dah lama aku tk update blog.
last update bulan august last year...
actually byk jer cerita yg boleh cerita,
tp mcm biasa aku malas nk menaip.
kalau la blh upah haziq menaip, ok jugak kan??

semalam, mcm biasa b4 tido....time ni la time aku n en nik berborak2.
borak pasal kedai, keje, haziq, hobi, isu semasa n mcm2 la.
so, semalam bercerita pasal pengalaman 2nd pregnancy yg aku alami skrg.
compare la dgn pregnancy aku yg dulu masa mengandungkan haziq.
en nik tya aku, aku tk tulis ke dlm organizer aku everything pasal pregnancy aku yg skrg nih.
aku cakap tk de....so, dia suruh la aku tulis at least kalau next time aku pregnant blh la tgk balik pengalaman pregnancy yg lepas.
which is aku rasa tk perlu sbb most of the pengalaman yg aku rasa semua ada jer dlm otak nih.
tp en nik tetap encourage aku suruh record.
dia suruh aku tulis dlm organizer aku, buat la mcm diary....
omaiii....sepanjang hidup aku tk penah ada diary.
kalau ada diary nih terasa mcm abah aku pulak...
abah aku nih pak polisi, biasanya pak polisi rajin la tulis diary,
sbb diaorgkan selalu kena report apa yg diaorg buat setiap hari.
sampai la ke tua dh pencen pon abah still tulis diary cuma ikut mood la,
kalau rajin tulis, kalau malas dia terbongkang tido then bangun mkn then solat, tgk tv...
tu je la aktiviti dia bila pencen, kesian kan???

since aku dah ada blog, so aku decide nk taip jer dlm blog nih.
bila2 aku nk tgk, aku belek jer la dlm blog aku ni....
lagi senang kan. kalau tulis dlm organizer alamat thn depan mesti organizer tu duk dlm stor kalau bernasib baik la, or kalau tk bernasib baik ke tong sampah la jawabnye.

sebenarnya aku n family dh lama menunggu kandungan yg kedua nih.
aku n en nik dh kawin 12 thn (bln 9 nih genap la 12 thn), n haziq dah berumur 11 thn.
lepas kawin dgn en nik dulu, after 2 months jer aku sah pregnant.
lepas dpt haziq sampai la ke skrg baru aku mengandung kali kedua.
sebelum mengandung, mcm biasa la kan tipikal malay akan tya bila nk tambah??
tk kn satu jer anak??? walaupun masa tu ko dh ada 1 org anak.
itu la soalan2 yg aku kena hadap selama 10 thn. baik dr family, kawan2, jiran tetangga or org yg baru kenal masa tunggu nombor kena panggil kt klinik.

mula2 tk rasa apa2, tp bila haziq dh umur 5 thn tu rasa tension gak la.
nak2 bila blk kg belah ayah aku....makcik n pakcik belah ayah aku mulut adalah laser.
sbb tu bila time raya rasa malas nk blk kg abah bila teringat makcik2 yg mulut laser tuh.
geram jer nk tya eh, bila yer acik nk mati??? kang kalau aku tya mcm tu sentap pulak.
iye la, dh tya kita bila nk tambah anak??? itu semua keje allah, mana la nk tahu bila allah nk bg..
cuba la ckp acik doakan semoga kak ie dipermudahkan utk menambah cahaya mata.
sejuk telinga dan hati mendengarnya......
since tensi dgn persoalan org ramai, we all pon ada juga berusaha utk menambah cahaya mata.
aku dah buat IUI 2 kali pada tahun 2007. dah buat x-ray pada organ pembiakan aku n everything adalah normal. n en nik pon sama, tk de problem...
gynea pon ckp, belum rezeki kamu ajer....we all pon decide nk try secara semulajadi pulak.
masa tu nk terus buat IVF, budget non ado!!!

sampai la ke thn 2011 tk de juga tanda2 mengandung.
masa tahun ni la member aku lati sibuk pujuk aku jumpa gynea dia kt HUKM suruh aku buat IVF sama mcm dia. si lati nih kisah dia, dh 8 thn kawin tp tk dpt anak. last sekali dia pegi juga jumpa prof zainul rashid kt HUKM pon sbb kes sama mcm aku, setelah kena paksa dgn opismate dia. so, aku pulak pegi sbb kena paksa dgn dia....
tu pon dia pujuk aku dari awal thn, then awal bulan 11 baru aku call nk buat appointment (setelah mendapat green light dr en nik).
tp mmg prof nih ramai patient, n aku dpt set appointment aku pd bulan 12!!!

bila masa appointment tu tiba, pagi2 buta we all bangun.
sbb katanya appointment pukul 8.30 pagi. we all dari sg buloh nk ke cheras, jauh tu...
takut jam la apa....nasib time tu cuti sekolah. so jln tk de la sesibuk mana pon.
siap sampai HUKM blh breakfast lagi. last sekali berjaya juga jumpa prof tu,
walaupun katanye appointment pukul 8.30am tapi dpt jumpa on 8.00pm.
dgn keadaan en nik mengeluh tk henti2 n kanak2 yg dibawa pada hari tu, lapar la, nk air la....
so, en nik la yg kena bawa kanak2 itu ke cafe di tingkat bawah....
sgt jauh ok, sbb HUKM sgt besar!!!

so, masa jumpa prof tu mmg byk la question nk kena jawab.
semuanya berkaitan dgn rawatan IUI pada thn 2007.
nasib aku bawa x-ray aku, cuma file rawatan je aku tk mtk dari DEMC.
so, prof ckp sbb dh 10 thn tk dpt lagi anak no 2. dia ckp tk payah buang masa.
dia suggest terus buat IVF, n standby duit dlm rm 13K.
tp dia ckp tk semestinya akan guna rm 13K tu, dia kata bergantung pada treatment dan medication yg akan aku ambil nnt. dia kata lain patient, lain ubat-ubatan yg kena ambil.
so dia tya bila blh start IVF. husband ckp secepat mungkin la. terkejut mak, tk sangka dia pon teruja jugak.....selama dia mcm tk de perasaan jer.
so, prof suruh hubby buat sperm count sekali lagi n freeze terus sperm dekat lab.
n aku punya next appointment pada 2nd day period.
aku kena terus pegi lab utk ambik injection kesuburan.

pada bulan january tu, aku berdebar2 la tunggu period aku.
selalunya aku akan period pada awal bulan 4 or 5 hb.
pada 4hb jan tk period, begitu juga pada 5hb jan tk juga period.
sampai la ke 7hb jan pon tk period juga.
aku dah suspen.....eh, mengandung ke???
masa tu en nik ckp, i rasa u mengandung la....
mlm tu dia keluar, balik2 dia bawa balik pregnancy test.
so, aku test positif. pas tuh mcm tk percaya. aku pon call ira sbb dia mmg terror bab2 pregnancy test nih.....ngeh....ngehhhh.....maklum la anak dh 4 org.
ira ckp biasanya org buat pagi ie, b4 breakfast. oh iye ke??? mana la omak tau!!
esok pagi aku gi klinik n beli lagi pregnancy test n test lagi.
pon positif jugak....mcm tk percaya jer.
so, jimat la duit aku rm 13K sbb aku dah mengandung nih, tk blh la nk start treatment.

akhirnya, allah perkenan juga doa aku, en nik, haziq n family yg lain.
mak mertua aku yg paling happy sbb last year dia buat umrah masa bulan puasa sampai raya kt sana. so, b4 dia pegi sana ramai yg kirimkan doa kt dia termasuk la aku.
dia kata bila dia balik, dia akan tick setiap doa (doa yg org kirim kat dia tu) yg dimakbulkan.
maksudnya apa yg dihajati oleh org yg kirim doa kat dia tu tercapai dia akan tick.
dia tertanya2 la apasal la aku tk mengandung lagi.
sbb byk juga la doa2 yg org kirim kt dia tu almost separuh dh tercapai.
so, dia masih menanti good news dari aku.
bila aku call dia bgtau aku pregnant, mcm2 la pesan dia jgn buat kerja berat, jgn travel jauh2, tk blh mkn itu, tk blh mkn ini. dia suruh rajin2 baca surah yusuf, mariam n lokman.
alhamdulillah dpt mak mertua yg sgt baik dan penyayang.....
n adik beradik aku pon excited bila dpt tahu aku mengandung.
rasa nk nangis jer bila masing2 layan kerenah aku yg teringin nk mkn itu n ini.
sama mcm mak aku, sanggup bawa jeruk maman dari kampung sbb tau aku teringin nk mkn.
pas tuh bila dpt, adalah 2 or 3 mulut yg masuk. lps tu tk lalu dah....
i love you so much my family.....next week masak utk saya lagi boleh??? hhheee....hhheee....

alhamdulillah, mmg ni rezeki tahun baru.
sekarang ni kandungan aku sudah berusia 12 minggu.
korang doa-doakan la semoga semuanya selamat sehingga baby dilahirkan.