Friday, July 16, 2010

Hobi Baru.....



Salam friends.....

teruk betul saya.dalam last entry saya dulu, saya ada sebut konon nk merajinkan diri update cerita saya.
tapi nampaknya itu hanya angan2 saya semata2, kan???
setiap hari memang saya sentiasa terfikir nak update cerita saya.
macam2 cerita yang menyeronokkan yang berlaku dalam hidup saya.tapi kemalasan menguasi diri.....dalam seminggu adalah 2 or 3 kali saya online
(tak blh online hari2, nnt tk jadi kerja pulak!!!)
dalam otak saya, macam2 cerita yang saya nak tulis.
tapi setiap kali saya on komputer, benda pertama yg akan saya jengah....

1. yahoo
check email adalah satu kemestian, lagi2 bila saya terjebak dalam perniagan online.
kalau pembaca yang jelita sekelian sudi, add la FB "blouse idaman" sebagai kawan anda dalam facebook. ada banyak tunic2 (blouse), yg menarik kat situ (sempat lagi buat promo).

2. facebook
kalau dah namanya berinternet.....tak buka facebook memang tak sah!!! saya suka buka facebook sebab di laman web ini sahaja saya dapat melihat perkembangan kawan2 saya dan menjadi tempat untuk bertanya khabar. maklum la, walaupun ada handphone, tp kalau dapat berhubung melalui facebook jimat sikit bil handphone, betul tak kawan2??? :)

3. viikii
ok, dah namanya peminat drama.....so, bg peminat kipas susah mati drama yang suka tgk di streaming site (especially drama korea, taiwan n jepun), adalah wajib untuk menyinggah di laman web ini. kalau tak singgah memang bukan peminat drama la tuh!!!
disebabkan nafsu saya lebih tertarik dengan laman2 web yang saya sebut di atas, menyebabkan saya tidak dapat memenuhi hajat saya untuk menaip blog. sebagai seorang isteri dan ibu, saya perlu membataskan masa saya untuk menghadap komputer. kalau la semua ni ada masa zaman saya muda remaja, tak tahu la apa jadi dengan saya. agaknya lebam biji mata saya asyik mengadap komputer saja.

ini pon saya sangat bersyukur kerana saya dapat mengawal nafsu untuk tidak terjebak dalam permainan komputer lagi. cukup la game terakhir yang saya main "Plant vs Zombie", yang menyebabkan saya lalai sehingga seminggu dapur saya tak berasap. nasib baik restoren2 berhampiran rumah saya melakukan delivery. so, saya tak perlu meninggalkan rumah untuk membeli makanan.....teruk kan???? kalau la mak mertua saya tahu.....harus kena ceramah sepanjang tahun!!!

owh, sebenarnya saya nak cerita pasal hobi terbaru saya. hobi terbaru saya sekarang ialah mencantikkan muda saya dan orang lain kalau ada yang berminat la.saya tak tahu macam mana saya suka sangat dengan make up. mungkin minat tu timbul selepas saya menjadi ahli mary kay sebab nak dapatkan diskaun untuk membeli barangan skin care saya. owh, tak tahu macam mana nk cakap.....saya memang suka produk penjagaan muka mary kay. akhirnya saya telah menemui produk yang sesuai dengan muka saya. nanti kalau ada masa saya tunjukkan pada pembaca sekelian produk penjagaan mary kay saya di lain entry. cerita saya yang seterusnya, bkn bertujuan utk promosi yer....no...no...no....tidak sekali2. ok, berbalik pada habi baru saya tadi kan.....lepas saya join mary kay, macam biasa orang yang mengajak saya join mary kay tu kan, ajak la saya attend aktiviti2 yang mereka lakukan. pada mulanya saya rasa seronok sangat sebab aktiviti mary kay nih memang aktiviti yang berkaitan dengan kesukaan orang perempuan seperti menjaga kecantikan muka, belajar grooming, ada kelas motivasi dan sebagainya. so, masa saya join aktiviti skin care di mary kay office di PJ, saya sangat teruja bila melihat wanita2 di mary kay semua berpakaian kemas, bermake up dan cantik2 belaka. dari situ timbul pula minat untuk bermake up dengan cara yang betul seperti mereka. sebelum saya join mary kay, saya bukan la seorang yang selekeh pon....kalau dulu saya juga seorang yang suka bergaya tapi tk pandai nk bermake up secara detail. kalau keluar rumah tu, cukup jer dengan berbedak dan berlipstick sahaja. saya sangat takut utk touch bahagian mata, apatah lagi memakai blusher. kalau silap pakai blusher mau muka saya jadi mcm badut!!!

so, bila dah teringin sangat nak bermake up macam ladies2 di mary kay tu kan.....mula2 saya order segala make up2 yang ada dalam katalog mary kay, dari brush set, liquid foundation hingga la ke kaler2 eye shadow, lipstick dan blusher. bila barangan dah sampai saya mula belajar make up dari youtube, tgk majalah dan attend kelas2 make up yang diorganize oleh ladies2 cun di mary kay. lepas tuh, kerana minat saya menyertai pula kelas basic make up di red glow akademi. so, lepas saya ke akademi tu, saya semakin expert mewarnakan muka saya especially bahagian mata. dan sekarang saya sudah yakin untuk make up orang lain selain diri saya, setelah banyak kali saya practicekan diri saya dengan make upkan orang lain. pantang kawan2 saya datang rumah mesti bila diaorg balik semuanya kelihatan cantik bermake up.

first job saya setelah lama practice adalah memake upkan kawan saya yg merupakan jiran saya jugak iaitu kak lynn aka lynnhassan. kak lynn minta saya make upkan dia utk photoshot buku cupcake dia. saya hanya make upkan dia simple sahaja, sesuai dengan muka kak lynn yang lebut lagi ayu. saya tk nk dia kelihatan over, saya mahu kak lynn kelihatan suci dan mulus gitu.....alhamdulillah kak lynn puas hati dengan kerja saya, walaupon agak mencabar saya nk pakaikan eyeliner dan maskara di mata kak lynn sbb dia asyik berkelip non stop.....macam mana tu????



ni lah first job saya.....tp tang mata tu, mmg saya sgt tk berpuas hati. sgt mencabar nk touch up mata kak lynn yang asyik berkelip2 tanpa henti!!!




and job saya akan datang, pada 24 july nih saya akan make upkan adik kawan saya, diana (pon tokey cake dan cupcake juga) sempena majlis pertunangannya. last week saya pegi ke rumah diana utk trial make over. alhamdulillah, both of them sgt happy with the result!!!




n this is nina sebelah tu yours truely lerrr.......




dan untuk menambahkan ilmu di dada, end of july ni saya ada kelas make up lagi bersama seorang professional make up artist di Malaysia. nanti saya akan review pada pembaca2 saya yg jelita pasal kelas yang akan saya attend nanti.

ok la....saya dh dua tiga kali menguap, ngantuk sgt dah nih. rasa nak demam pon ada selepas sauna petang tadi.....see u all next time.

good night n bye!!!!


p/s: nampak berseri sikit blog saya bila ada gambar, kan????